PENSAR

"Defensa el teu dret a pensar, perquè fins i tot pensar de manera errònia és millor que no pensar"
Hipatia d’Alexandria

divendres, 21 de gener del 2011

Quin és el meu teorema preferit?

Pensant, pensant, m'entem que durant aquests vint anys de feina he usat unes matemàtiques molt elementals (calen moltes sumes, restes, multiplicacions i divisions per a programar el càlcul de la Part Variable de la nòmina dels pilots) i poca cosa més de taules, gràfics, mitges, ... Però sí en canvi he utilitzat dia si dia no tota la lògica de l'Àlgebra de Boole, i com no podia ser d'altra manera les famoses lleis (o teorema) de De Morgan. És un teorema senzill, fàcil d'entendre i de demostrar, i molt útil en qualsevol àlgebra booleana, com ara l'àlgebra de conjunts, circuits de commutació o la lògica proposicional que tant usam els informàtics. En aquest darrer cas la podem aplicar fins i tot en enunciats gramaticals de la vida quotidiana, fent així un ús més rigorós del llenguatge.
Axí doncs, potser no sia el teorema més rellevant de les matemàtiques, ni el més trascendent, ni el més conegut, però per a mi ha estat el més útil, el que més m'ha ajudat i, per tant, el meu preferit.

4 comentaris:

  1. Has donat en el clau, Alicia!
    Aquest teorema és com la primera pedra per a qualsevol informàtic, jeje. Te'l presenten només arribar a la carrera i ja l'has d'emprar per a qualsevol assignatura on la lògica tinga cabuda.
    Molt bona observació!

    ResponElimina
  2. Molt rebé, i això que sigui fàcil d'entendre..... hauries de parlar amb els meus (futurs) biòlegs.....

    ResponElimina
  3. Está muy bien el teorema, aunque no acabo de entender la terminología.

    ResponElimina
  4. Jo ja coneixia aquest teorema molt bé, ens varen insistir molt a electrònica digital... La veritat és que és fonamental quan treballes amb taules de veritat i dissenyes circuits lògics. Molt bona entrada Alicia!

    ResponElimina