PENSAR

"Defensa el teu dret a pensar, perquè fins i tot pensar de manera errònia és millor que no pensar"
Hipatia d’Alexandria

dijous, 27 de gener del 2011

Per què s'han d'ensenyar tantes matemàtiques?

A mi em sembla bastant clar que s'han d'ensenyar matemàtiques, per la senzilla raó que estem rodejats d'elles. El món que ens envolta n'ès ple i si estam preparant els nostres joves per a que puguin incorporar-se amb èxit a la vida adulta, comprenent l'entorn que els acull, doncs pens que alguna cosa hi poden fer les matemàtiques. El que potser no està tan clar és si s'estan ensenyant bé (al manco els resultats de les proves PISA ens ho fan dubtar). I sobretot perquè, quan un nin te demana (i passa massa sovint) per a què serveixen les Matemàtiques, és que alguna cosa falla. Ja ho diu na Carme Burgués que quan et fan aquesta pregunta, en realitat el nin no vol cap resposta. És senzillament un crit de desesperació perquè no se'n surt, i el que vol de veritat és que l'ajudis. Al nin que li van bé, té clar que li serveixen per a coses de la seva vida quotidiana, per entendre el món dels adults, on ell aspira arribar-hi.
Supòs que ningú qüestiona les matemàtiques de primària (una mica com el saber llegir). Les d'ESO, molt útils (percentatges, proporcionalitat, estadística, ...) en el dia a dia i per evitar ser víctimes d'abusos i anuncis enganyosos, ofertes comercials, informació errònia en premsa, ... Les de batxillerat ja tenen un caire més d'especialitat. Em sembla correcte, però així i tot em sorpren que la part d'aritmètica mercantil es doni només en les matemàtiques dels que van cap a lletres. Se suposa que els de ciències ja sabran espabilar-se tot sols a l'hora de calcular un TAE (per posar un exemple). I els qui han fet ESO i no volen fer batxillerat? No hauran de demanar mai una hipoteca? També s'apanyaran sols? No sé, amb tot això vull dir que tal volta la distribució dels continguts no sia la millor. O al manco, no ho veig clar ...
Potser molts pensin com en Calvin, per què tanta matemàtica si els ordinadors ho fan tot (paraules textuals d'un delegat de sucursal bancària, increïble, però cert). Vet aquí la qüestió. No es tracta de resoldre caramulls d'operacions (això ho fan molt millor les màquines). És ben cert. El que han de saber fer els nostres alumnes és entendre el problema (de vegades no tan fàcil) i saber plantejar les equacions (que resoldrà el programa informàtic) per a obtenir la solució (si és que en té). Si arribam a veure el programa expert (robot? sí, crec que he vist massa pel·lícules) que faci tot el procés (des de la lectura/interpretació fins a la solució final del problema), potser sí que podrem anar tots a jugar al pati, però menstrestant més val que ens hi posem. I en qualsevol cas, algú hauria de dissenyar el robot intel·ligent, no?

2 comentaris:

  1. Des dels punt de vista del professor universitari, jo també trob un doi que al batxillerat els del científico-tecnològic no facin probabilitats i estadística en sèrio.

    ResponElimina
  2. Ups, li he donat massa aviat al botonet. En resum, ja va bé que facin moltes matemàtiques, cada nivell cobreix una necessitat diferent, però per ventura les matemàtiques que es fan no són les més adients als nivells superiors. És això?

    ResponElimina